Regulamin
1. Zasady ogólne
- Mecze rozgrywane będą na boiskach
osiedlowych na otwartym powietrzu.
- Mecze rozgrywane są 5 na 5.
Dopuszczalna jest gra 4 na 4 za zgodą obu drużyn.
- W pierwszej rundzie przewiduje się rozgrywki
w systemie mecz i rewanż.
- W przypadku większej ilości drużyn
liga zostanie podzielona na grupy po maksymalnie 8 drużyn.
- Szczegółowy system rozgrywek zostanie
podany po zamknięciu listy drużyn.
- Mecz wygrywa drużyna, która pierwsza
zdobędzie 100 lub więcej punktów
- Punktacja : 2 punkty zwycięstwo, 1
punkt porażka, 0 punktów walkower.
- Niestawienie się na ustalony przez
obie strony mecz traktowane będzie jako walkower z wynikiem końcowym 20:0.
- W przypadku, gdy drużyna otrzyma
trzeci walkower może zostać skreślona z rozgrywek, a wyniki jej wszystkich
meczy zostają anulowane lub uznane za walkowery.
- Kolejność drużyn w tabeli będzie
obliczana zgodnie z zasadami opisanymi w przepisach koszykówki.
2. Warunki uczestnictwa
- Zapisy rozpoczynają się zgodnie z terminem
określonym w harmonogramie rozgrywek.
- W przypadku dużej liczby chętnych
drużyn pierwszeństwo w udziale mają drużyny, które w ubiegłym sezonie
uczestniczyły w rozgrywkach i nie zostały wykluczone z rozgrywek. W
pozostałych przypadkach decyduje kolejność zgłoszeń.
- Organizatorzy zastrzegają sobie prawo
odrzucenia zgłoszeń drużyn, których lokalizacja boiska sprawiłaby poważne
kłopoty z dojazdem dla reszty drużyn.
- Drużynę należy zgłosić do dnia
określonego w harmonogramie rozgrywek za pomocą formularza zamieszczonego
na stronie ligi.
- Zgłoszenie powinno zawierać informacje
o boisku, adres kontaktowy przedstawiciela lub kapitana drużyny oraz listę
min 7 zawodników. Maksymalna liczba zawodników zgłoszona do rozgrywek to
15 osób.
- Wymagane jest posiadanie boiska o
powierzchni tartanowej umożliwiającej granie 5 na 5, które będzie domowym
boiskiem drużyny. Warunkowo może zostać dopuszczone przez Organizatorów
boisko o innej nawierzchni bądź rozmiarach 4 na 4, pod warunkiem braku w
danej okolicy/dzielnicy innego boiska spełniającego kryteria.
- Organizatorzy mają prawo weryfikacji i
niedopuszczenia do rozgrywek boiska, którego stan może stanowić zagrożenie
dla zdrowia zawodników lub w znaczący sposób odbiega od przyjętych
standardów.
- Wymagane jest dokonanie wpłaty wpisowego
najpóźniej w dniu spotkania organizacyjnego.
- Wymagane jest wypełnienie formularza
pełnego zgłoszenia drużyny i dostarczenia go organizatorom najpóźniej do
spotkania organizacyjnego.
- Na spotkaniu organizacyjnym wymagana
jest obecność przedstawiciela drużyny, który posiadać powinien wypełniony
formularz pełnego zgłoszenia drużyny i wpisowe (jeśli obowiązki te nie
zostały spełnione wcześniej). Nieobecność przedstawiciela drużyny może być
powodem niedopuszczenia drużyny do rozgrywek.
- Organizatorzy podejmują ostateczną decyzję o dopuszczeniu lub niedopuszczeniu
drużyny do rozgrywek.
3. Składy drużyn
- Drużyna musi składać się z minimum 7, a maksymalnie 15 zawodników.
- W jednej drużynie nie może występować więcej niż dwóch zawodników zrzeszonych.
Pojęcie zawodnika zrzeszonego należy rozumieć jako zawodnika, który został zgłoszony
w sezonie poprzedzającym sezon ŚLLK do rozgrywek seniorskich organizowanych przez PZKosz
(szczebla centralnego i odpowiadających im rozgrywek zagranicznych). Zawodnicy III Ligi
męskiej i rozgrywek kobiecych będą traktowani jako niezrzeszeni. Dodatkowo, każda drużyna
może zgłosić 3-ciego „zrzeszonego” pod warunkiem, że jest to zawodnik kategorii wiekowej
U-18 (rocznik 2003 i młodszy).
- Nie ma ograniczeń wiekowych zawodników.
- Jeden zawodnik może reprezentować tylko jedną drużynę jednocześnie.
- Aby dokonać zgłoszenia drużyny należy zgłosić minimum 7 osób. Skład drużyny można uzupełniać i zmieniać bez
żadnych ograniczeń do dnia spotkania organizacyjnego.
- Po spotkaniu organizacyjnym drużyny posiadać będę prawo wykreślenia trzech zawodników oraz dodania dowolnej
liczby nowych zawodników w ramach limitu 15 miejsc na liście zawodników. Zmian tych można będzie dokonywać do
podanego w harmonogramie rozgrywek terminu oraz później w tzw. "okienku transferowym" określonym w
harmonogramie rozgrywek.
4. Ustalenie terminów meczy i ich zmiany
- Do przedstawicieli drużyn należeć będzie obowiązek rozegrania ustalonych meczy do ustalonego terminu.
- Przedstawiciel drużyny gospodarzy zobowiązany jest, najpóźniej na dzień przed rozpoczęciem właściwej dla
meczu kolejki, skontaktować się z drużyna gości i zaproponować oraz ustalić termin meczu korzystając ze
wszystkich dostępnych sposobów komunikacji (GG, SMS, telefon, kontakt osobisty).
- W przypadku problemów z kontaktem z drużyną przeciwną o problemie tym należy powiadomić organizatorów
przed planowanym terminem kolejki.
- O ustalonym terminie meczu przedstawiciel drużyny gospodarza powinien powiadomić organizatorów na
minimum 24 godziny przed planowanym meczem.
- W przypadku, gdy przedstawiciele drużyn nie będą w stanie uzgodnić terminu meczu o terminie meczu
zadecydują organizatorzy.
- W przypadku konieczności przesunięcia meczu poza termin wyznaczony przez organizatorów decyzje taka
podejmują organizatorzy na wniosek przedstawicieli drużyn
- W przypadku niesprzyjających warunków meteorologicznych terminy meczy będą przesuwane przez
organizatorów ligi na wniosek przedstawicieli.
- Drużyna może odmówić rozegrania meczu w proponowanym terminie w przypadku, gdy w dniu poprzednim
rozgrywała mecz zgodnie z harmonogramem kolejki i istnieje inny termin zgodny z terminarzem kolejki na
rozegranie danego meczu.
- W sytuacji gdy gwarantem dostępności boiska w ustalonym wcześniej terminie jest jego rezerwacja, to
obowiązek ten spoczywa na drużynie gospodarzy. W razie niedopełnienia go, co skutkować może tym że
będzie ono zajęte, to w takiej sytuacji gospodarze mogą zostaną ukarani walkowerem, o ile nie będzie
możliwości zagrać na innym boisku w poblizu a goście nie zgodzą się na rozegranie meczu w innym
terminie.
- W przypadku obiektów które nie są dostępne całą dobę (zamykane na noc) gospodarz powinni zaplanować
spotkanie z odpowiednim wyprzedzeniem, aby zakończyć mecz przez zamknięciem obiektu. Niedopełnienie tego
warunku może skutkować walkowerem.
- Przyjąć należy, że czas trwania spotkania SLLK to 2 (dwie) godziny. W przypadku przedłużenia meczu poza
zaplanowane 2 (dwie) godziny nie ma podstaw do walkowera na podstawie punktów 4.9 i 4.10
regulaminu.
5. Regulamin rozgrywania meczy.
- Mecze rozgrywane są na boiskach otwartych,
w przypadku, gdy drużyna gospodarza posiada możliwość rozegrania meczu na
sali mecz może zostać rozegrany na sali za zgoda kapitana drużyny gości,
jednak w takim przypadku koszty wynajęcia sali ponosi w całości drużyna
gospodarza chyba, że kapitanowie uzgodnią inaczej.
- Drużyna gospodarzy musi posiadać białe
(jasne stroje), natomiast drużyna gości czarne lub granatowe (ciemne).
Możliwa jest zmiana kolorów po wcześniejszym uzgodnieniu przedstawicieli
obu drużyn. Obserwator ma prawo nie dopuścić do meczu zawodnika nie
spełniającego tych wymagań.
- Ilość zawodników która może być
maksymalnie zgłoszona do meczu wynosi 15.
- Mecze rozgrywane są systemem punktowym
(4 kwarty po 25 punktów) zwycięzca zostaje drużyna która pierwsza osiągnie
lub przekroczy 100 punktów.
- Przed meczem kapitanowie obu drużyn
zgłaszają skład drużyn obserwatorowi, który wypełnia protokół meczowy.
- Zawodnicy powinni posiadać dokument
tożsamości ze zdjęciem umożliwiający identyfikacje zawodnika.
- Obserwator w uzasadnionych przypadkach
może zażądać okazania dokumentu tożsamości od zawodnika celem ustalenia
czy jest on uprawniony do gry.
- Mecze powinny być rozgrywane w
przyjaznej i towarzyskiej atmosferze, zgodnie z obowiązującymi przepisami
koszykówki bez użycia przemocy.
- W meczach rundy zasadniczej zawodnicy
sędziują sobie sami a zadaniem obserwatora jest rozstrzyganie sytuacji
spornych.
- Wydarzenia na boisku (z wyjątkiem
fauli) oceniać mogą jedynie zawodnicy znajdujący się w grze i to na ich
podstawie decyzje podejmuje obserwator.
- Informacje po popełnionym faulu
powinien zgłaszać tylko zawodnik poszkodowany.
- Uwagi zawodników rezerwowych, kibiców
oraz osób postronnych nie będą uwzględniane przez obserwatora.
- Zdarzenia powinny być zgłaszane
niezwłocznie po ich wystąpieniu, a zgłoszone zbyt późno (np. z powodu
wyczekiwania na rozwój sytuacji) nie będą przez obserwatora uznawane.
- Drużyna gości rozpoczyna 1 i 4 kwartę,
drużyna gospodarzy 2 i 3 kwartę. Pierwsza piłka sporna przyznawana jest
gospodarzom, przy czym piłki sporne w czasie meczu nie zmieniają
kolejności rozpoczynania kwart.
- W każdej kwarcie drużyna ma limit 8 (ośmiu)
fauli po przekroczeniu którego każdy następny faul w obronie karany
jest dwoma lub trzema rzutami osobistymi. Do limitu fauli nie zalicza się fauli
po których zostały zdobyte punkty i po takich faulach nie przynaje się dodatkowego
rzutu osobistego. Faule w ataku zalicza się do limitu fauli druzyny,
jednak nie wykonuje sie po nich rzutów osobistych.
Rzuty osobiste wykonuje zawodnik faulowany, a w przypadku gdy z powodu kontuzji nie będzie
to możliwe, oosoba wyznaczona przez kapitana.
- W trakcie rozgrywek nie maja
zastosowania przepisy 3,5,8 i 24 sekund.
- Obu drużyna przysługują po 2 czasy 1
minutowe w pierwszej połowie i 3 w drugiej połowie. Drużyna może
skorzystać z przerwy w przypadku posiadania piłki lub gdy piłka jest
"martwa".
- Przerwy między kwartami 1 i 2 oraz 3 i
4 nie powinny przekraczać 2, minut a między 2 i 3 kwarta 15 minut.
- Zmiany w składzie w trakcie meczu
drużyna może dokonać w przypadku posiadania piłki lub gdy piłka jest
"martwa". W trkacie zmiany prawo zmiany zyskuje także drużyna
przeciwna.
- W sytuacji gdy obserwator uzna, iż w
danym momencie najlepszym środkiem na uspokojenie nadpobudliwego zawodnika
będzie czasowe usunięcie go z boiska (np. do końca kwarty lub połowy),
może taką sankcję zastosować.
- Przewinienia specjalne, które może
orzekać obserwator:
- faul niesportowy - Orzeka obserwator
z własnej inicjatywy, bądź na wniosek zawodnika faulowanego. Podstawowymi
kryteriami dla zakwalifikowania faula jako niesportowego, jest jego
brutalność tzw. "ciężki faul" bądź kontakt którego w ocenie
obserwatora celem nie jest zagranie piłką. Zapisujemy go w protokole
literką "N" bądź "U" przy nazwisku zawodnika, który
go popełnił. Gracz faulowany wykona dwa rzuty wolne, a następnie jego
drużyna wznowi grę.
- faul techniczny - Orzeka obserwator
swoją suwerenną decyzją. Podstawą jego przyznania jest niesportowe
zachowanie zawodnika, nie związanie bezpośrednio z grą. Przykładowo: zbyt
agresywne i nachalne podważanie decyzji obserwatora, obrażanie, wyzywanie
obserwatora, rywali, kibiców, spięcia między zawodnikami i inne). Dowolny
gracz rywala drużyny ukaranej faulem technicznym wykona dwa rzuty wolne,
a następnie jego drużyna wznowi grę. W przypadku kilku przewinień
specjalnych w jednym momencie równe kary dla obydwu drużyn wzajemnie
kasujemy, natomiast różnicę wykonujemy.
- faul dyskwalifikujący - Orzeka
obserwator za rażąco niesportowe zachowanie np. zagranie którego
ewidentnym celem jest spowodowanie kontuzji przeciwnika lub rażąco
niesportowe zachowanie np. spowodowanie bójki czy naruszenie nietykalności
cielesnej obserwatora. Zawodnik ukarany dyskwalifikacją w trybie
natychmiastowym musi opuścić boisko, a przy jego nazwisku Obserwator
wpisuje literkę "D". Każdy faul dyskwalifikujący musi być
niezwłocznie opisany Organizatorom (mail, szybki kontakt). Pod
sporządzonym opisem Obserwator może też zawrzeć swój wniosek odnośnie
zawieszenia gracza na dowolną liczbę spotkań do wykluczenia z rozgrywek
włącznie.
- Zgromadzenie dwóch fauli specjalnych
(2xT), (2xN) lub (T+N) w jednym meczu powoduje konieczność opuszczenia
boiska przez zawodnika, który je otrzymał. W sytuacji gdy Obserwator uzna,
iż przewinienia zawodnika były mocno naganne może opisać je Organizatorom.
Do sporządzonego opisu może też dołączyć wniosek o ukaranie zawodnika
dyskwalifikacją na maksymalnie 2 (dwa) spotkania.
- W razie odmowy opuszczenia boiska
przez zawodnika zdyskwalifikowanego, jego drużyna zostaje ukarana
walkowerem.
- Po zakończeniu spotkania kapitanowie
obojga drużyn powinni złożyć podpisy na protokole meczowym, a w przypadku
chęci złożenia reklamacji zaznaczyć to w protokole.
- W przypadku zmiany warunków pogodowych
lub pojawieniu się innych okoliczności uniemożliwiających kontynuowanie
gry obserwator wspólnie z kapitanami drużyn może podając decyzję o
przerwaniu spotkania.
- W przypadku podjęcia decyzji o
przerwaniu spotkania kapitanowie wraz z obserwatorem powinni podjąć w
duchy gry i panującej sytuacji jedną z czterech opcji dalszego
postępowania:
- Uznania spotkania za zakończone z
wynikiem w chwili przerwania (w przypadku przerwania w drugiej połowie
oraz różnicy punktowej powyżej 20 punktów).
- Ustalenie niższego limitu punktów
wymaganego do zakończenia spotkania (bez względu na wynik spotkania).
- Dokończenie spotkania w innym
terminie (w przypadku przerwania w drugiej połowie)
- Powtórzenie spotkania w innym
terminie (w przypadku przerwania w pierwszej połowie)
- Przy obustronnej zgodzie kapitanów może
zostać wybrana dowolna z opcji a,b,c,d bez względu na wynik spotkania.
- W przypadku gdy na miejscu decyzja nie
została uzgodniona o dalszym postępowaniu decydować będą organizatorzy
rozgrywek.
- W przypadku powtórzenia lub
dokończenia spotkania składy drużyn mogą być dowolne w ramach zgłoszonej
do rozgrywek listy zawodników.
- Ostateczna decyzja odnośnie przerwania
spotkania należy do obserwatora, dla którego zdrowie zawodników powinno
być najważniejszym kryterium przy podejmowaniu decyzji.
- W razie wystąpienia sytuacji
nieujętych w tym regulaminie Obserwator powinien je rozpatrzyć opierając
się na oficjalnych przepisach gry w koszykówkę oraz w oparciu o tzw.
"ducha gry"
- W uzasadnionych przypadkach kapitanowie
wraz z obserwatorem mogą dokonać potrzebnych zmian zasady rozgrywania
meczy w taki sposób aby nie wpłynęło to na ogólna idee rozgrywek.
6. Zasady rozgrywania meczy play-off
- Mecze tej rundy będą rozgrywane
systemem play-off do dwóch zwycięstw lub jako jeden pojedynek (w
zależności od realizacji harmonogramu ligi).
- Drużyna wyżej notowana w rundzie
zasadniczej będzie dysponować przewagą własnego boiska.
- Na meczach obecnych będzie dwóch
obserwatorów.
7. Obowiązki i prawa obserwatora
- Wypełnienie protokołu meczowego
- Czuwanie nad przebiegiem spotkania
- Liczenie wyniku spotkania oraz podawanie go po każdych zdobytych punktach.
- Interwencja w przypadku sytuacji konfliktowych - rozstrzyganie sporów.
- Interwencja w sytuacjach niesportowego zachowania zawodników, poprzez nałożenie odpowiednich przewinień specjalnych.
- Zgłoszenie wyniku spotkania organizatorom w możliwie szybkim terminie (w przypadku braku możliwości skorzystania z GG lub poczty elektronicznej należy przesłać wynik SMS-em, wynik powinien obejmować wynik końcowy oraz wyniki po każdej kwarcie).
- Napisanie krótkiej relacji z meczu i przesłanie jej organizatorom.
- Zachowanie oryginału protokołu i dostarczenie go w późniejszym terminie organizatorom.