|
regulamin
Regulamin rozgrywek
(Projekt regulaminu na sezon 2011)
1. Zasady ogólne
-
Mecze
rozgrywane będą na boiskach osiedlowych na otwartym powietrzu.
-
Mecze
rozgrywane są 5 na 5. Dopuszczalna jest gra 4 na 4 za zgodą obu drużyn.
-
W pierwszej
rundzie przewiduje się rozgrywki w systemie mecz i rewanż.
-
W przypadku
większej ilości drużyn liga zostanie podzielona na grupy po maksymalnie 8
drużyn.
-
Szczegółowy
system rozgrywek zostanie podany po zamknięciu listy drużyn.
-
Mecz wygrywa
drużyna, która pierwsza zdobędzie 100 lub więcej punktów
-
Punktacja : 2
punkty zwycięstwo, 1 punkt porażka, 0 punktów walkower.
-
Niestawienie
się na ustalony przez obie strony mecz traktowane będzie jako walkower z
wynikiem końcowym 20:0.
-
W przypadku,
gdy drużyna otrzyma trzeci walkower może zostać skreślona z rozgrywek, a
wyniki jej wszystkich meczy zostają anulowane lub uznane za walkowery.
-
Kolejność
drużyn w tabeli będzie obliczana zgodnie z zasadami opisanymi w przepisach
koszykówki.
2. Warunki uczestnictwa
-
Zapisy
rozpoczynają się zgodnie z terminem określonym w harmonogramie rozgrywek.
-
W przypadku
dużej liczby chętnych drużyn pierwszeństwo w udziale mają drużyny, które
w ubiegłym sezonie uczestniczyły w rozgrywkach i nie zostały wykluczone z
rozgrywek.
W pozostałych przypadkach decyduje kolejność zgłoszeń.
-
Organizatorzy
zastrzegają sobie prawo odrzucenia zgłoszeń drużyn, których lokalizacja
boiska sprawiłaby poważne kłopoty z dojazdem dla reszty drużyn.
-
Drużynę należy
zgłosić do dnia określonego w harmonogramie rozgrywek za pomocą formularza
zamieszczonego na stronie ligi.
-
Zgłoszenie
powinno zawierać informacje o boisku, adres kontaktowy przedstawiciela lub
kapitana drużyny oraz listę min 7 zawodników. Maksymalna liczba zawodników
zgłoszona do rozgrywek to 14 osób.
-
Wymagane
jest posiadanie boiska o powierzchni tartanowej umożliwiającej granie 5
na 5, które będzie domowym boiskiem drużyny. Warunkowo może
zostać dopuszczone przez Organizatorów boisko o innej
nawierzchni bądź rozmiarach 4 na 4, pod warunkiem braku w danej
okolicy/dzielnicy innego boiska spełniającego kryteria.
-
Organizatorzy
mają prawo weryfikacji i niedopuszczenia do rozgrywek boiska,
którego stan może stanowić zagrożenie dla zdrowia
zawodników lub w znaczący sposób odbiega od przyjętych
standardów.
-
Wymagane jest
dokonanie wpłaty wpisowego najpóźniej w dniu spotkania organizacyjnego.
-
Wymagane jest
wypełnienie formularza pełnego zgłoszenia drużyny i dostarczenia go
organizatorom najpóźniej do spotkania organizacyjnego.
-
Na spotkaniu
organizacyjnym wymagana jest obecność przedstawiciela drużyny, który
posiadać powinien wypełniony formularz pełnego zgłoszenia drużyny i wpisowe
(jeśli obowiązki te nie zostały spełnione wcześniej). Nieobecność
przedstawiciela drużyny może być powodem niedopuszczenia drużyny do
rozgrywek.
3. Składy drużyn
-
Drużyna musi
składać się z minimum 7, a maksymalnie 14 zawodników.
-
W
jednej drużynie nie może występować więcej niż dwóch
zawodników "zawodowych". Pojęcie zawodnika
„zawodowego” należy rozumieć jako zawodnika, który
został zgłoszony w sezonie poprzedzającym sezon ŚLLK do rozgrywek
seniorskich organizowanych przez PZKosz lub OZKosz, bądź podobne
organizacje zagraniczne. Wyjątek stanowią niepełnoletni (U-18)
zawodnicy (na dzisń spotkania organizacyjnego) zgłoszeni do rozgrywek
III Ligi, którzy będą traktowani na równi z
amatorami.
-
Nie ma
ograniczeń wiekowych zawodników.
-
Jeden zawodnik
może reprezentować tylko jedną drużynę jednocześnie.
-
Aby dokonać
zgłoszenia drużyny należy zgłosić minimum 7 osób. Skład drużyny można
uzupełniać i zmieniać bez żadnych ograniczeń do dnia spotkania
organizacyjnego.
-
Po spotkaniu
organizacyjnym drużyny posiadać będę prawo wykreślenia dwóch zawodników oraz
dodania dowolnej liczby nowych zawodników w ramach limitu 14 miejsc na
liście zawodników. Zmian tych można będzie dokonywać do podanego w harmonogramie rozgrywek terminu oraz
później w tzw. "okienku transferowym" określonym w harmonogramie rozgrywek.
4. Ustalenie terminów meczy
i ich zmiany
-
Do
przedstawicieli drużyn należeć będzie obowiązek rozegrania ustalonych meczy
do ustalonego terminu.
-
Przedstawiciel
drużyny gospodarzy zobowiązany jest, najpóźniej na dzień przed
rozpoczęciem właściwej dla meczu kolejki, skontaktować się z drużyna
gości i
zaproponować oraz ustalić termin meczu korzystając ze wszystkich
dostępnych sposobów komunikacji (GG, SMS, telefon, kontakt
osobisty).
-
W przypadku
problemów z kontaktem z drużyną przeciwną o problemie tym należy powiadomić
organizatorów przed planowanym terminem kolejki.
-
O ustalonym
terminie meczu przedstawiciel drużyny gospodarza powinien powiadomić
organizatorów na minimum 24 godziny przed planowanym meczem.
-
W przypadku,
gdy przedstawiciele drużyn nie będą w stanie uzgodnić terminu meczu o
terminie meczu zadecydują organizatorzy.
-
W przypadku
konieczności przesunięcia meczu poza termin wyznaczony przez organizatorów
decyzje taka podejmują organizatorzy na wniosek przedstawicieli drużyn
-
W przypadku
niesprzyjających warunków meteorologicznych terminy meczy będą przesuwane
przez organizatorów ligi na wniosek przedstawicieli.
-
Drużyna może
odmówić rozegrania meczu w proponowanym terminie w przypadku, gdy w dniu
poprzednim rozgrywała mecz zgodnie z harmonogramem kolejki i istnieje inny
termin zgodny z terminarzem kolejki na rozegranie danego meczu.
- W
sytuacji gdy gwarantem dostępności boiska w ustalonym wcześniej
terminie jest jego rezerwacja, to obowiązek ten spoczywa na drużynie
gospodarzy. W razie niedopełnienia go, co skutkować może tym że będzie
ono zajęte, to w takiej sytuacji gospodarze zostaną ukarani walkowerem,
chyba że goście zgodzą się na rozegranie meczu w innym terminie.
- W
przypadku obiektów które nie są dostępne całą dobę
(zamykane na noc) gospodarz powinni zaplanować spotkanie z odpowiednim
wyprzedzeniem, aby zakończyć mecz przez zamknięciem obiektu.
Niedopełnienie tego warunku może skutkować walkowerem.
- Przyjąć
należy, że czas trwania spotkania SLLK to 2 (dwie) godziny. W przypadku
przedłużenia meczu poza zaplanowane 2 (dwie) godziny nie ma
podstaw do walkowera na podstawie punktów 4.9 i 4.10 regulaminu.
5. Regulamin
rozgrywania meczy rundy zasadniczej.
-
Mecze
rozgrywane są na boiskach otwartych, w przypadku, gdy drużyna gospodarza
posiada możliwość rozegrania meczu na sali mecz może zostać rozegrany na
sali za zgoda kapitana drużyny gości, jednak w takim przypadku koszty
wynajęcia sali ponosi w całości drużyna gospodarza chyba, że kapitanowie
uzgodnią inaczej.
-
Drużyna
gospodarzy musi posiadać białe (jasne stroje), natomiast drużyna gości
czarne lub granatowe (ciemne). Możliwa jest zmiana kolorów po wcześniejszym
uzgodnieniu przedstawicieli obu drużyn. Obserwator ma prawo nie dopuścić do
meczu zawodnika nie spełniającego tych wymagań.
-
Ilość
zawodników która może być maksymalnie zgłoszona do meczu wynosi 14.
-
Mecze
rozgrywane są systemem punktowym (4 kwarty po 25 punktów) zwycięzca zostaje
drużyna która pierwsza osiągnie lub przekroczy 100 punktów.
-
Przed meczem
kapitanowie obu drużyn zgłaszają skład drużyn obserwatorowi, który wypełnia
protokół meczowy.
-
Zawodnicy
powinni posiadać dokument tożsamości ze zdjęciem umożliwiający identyfikacje
zawodnika.
-
Obserwator w
uzasadnionych przypadkach może zażądać okazania dokumentu tożsamości od
zawodnika celem ustalenia czy jest on uprawniony do gry.
-
Mecze powinny
być rozgrywane w przyjaznej i towarzyskiej atmosferze, zgodnie z
obowiązującymi przepisami koszykówki bez użycia przemocy.
-
W meczach rundy
zasadniczej zawodnicy sędziują sobie sami a zadaniem obserwatora jest
rozstrzyganie sytuacji spornych.
-
Wydarzenia na boisku (z
wyjątkiem fauli) oceniać mogą jedynie zawodnicy znajdujący się w grze i to
na ich podstawie decyzje podejmuje obserwator.
-
Informacje po popełnionym
faulu powinien zgłaszać tylko zawodnik poszkodowany.
-
Uwagi zawodników
rezerwowych, kibiców oraz osób postronnych nie będą uwzględniane przez
obserwatora.
-
Zdarzenia powinny być
zgłaszane niezwłocznie po ich wystąpieniu, a zgłoszone zbyt późno (np. z
powodu wyczekiwania na rozwój sytuacji) nie będą przez obserwatora uznawane.
-
Drużyna gości
rozpoczyna 1 i 4 kwartę, drużyna gospodarzy 2 i 3 kwartę. Pierwsza piłka
sporna przyznawana jest gospodarzom, przy czym piłki sporne w czasie meczu
nie zmieniają kolejności rozpoczynania kwart.
- W każdej
kwarcie drużyna ma limit 10 fauli po przekroczeniu tego limitu każdy
następny faul
w obronie karany jest dwoma lub trzema rzutami osobistymi. Liczone są tylko
faule w obronie.
- W trakcie
rozgrywek nie maja zastosowania przepisy 3,5,8 i 24 sekund.
-
Obu drużyna
przysługują po 2 czasy 1 minutowe w każdej z połów (4 na mecz). Drużyna może
skorzystać z przerwy w przypadku posiadania piłki lub gdy piłka jest
"martwa".
-
Przerwy między
kwartami 1 i 2 oraz 3 i 4 nie powinny przekraczać 2, minut a między 2 i 3
kwarta 15 minut.
-
Zmiany w składzie drużyna
może dokonać w przypadku posiadania piłki lub gdy piłka jest "martwa".
-
Przewinienia specjalne:
- faul
niesportowy - Orzeka obserwator z własnej inicjatywy, bądź na wniosek
zawodnika faulowanego. Podstawowymi kryteriami dla zakwalifikowania
faula jako niesportowego, jest jego brutalność tzw. "ciężki faul" bądź
kontakt którego w ocenie obserwatora celem nie jest zagranie
piłką. Zapisujemy go w protokole literką "N" bądź "U" przy nazwisku
zawodnika, który go popełnił. Gracz faulowany wykona dwa rzuty
wolne, a następnie jego drużyna wznowi grę.
- faul
techniczny - Orzeka obserwator swoją suwerenną decyzją. Podstawą jego
przyznania jest niesportowe zachowanie zawodnika, nie związanie
bezpośrednio z grą. Przykładowo: zbyt agresywne i nachalne podważanie
decyzji obserwatora, obrażanie, wyzywanie obserwatora, rywali,
kibiców, spięcia między zawodnikami i inne). Dowolny gracz
rywala drużyny ukaranej faulem technicznym wykona dwa rzuty wolne, a
następnie jego drużyna wznowi grę. W przypadku kilku przewinień
specjalnych w jednym momencie równe kary dla obydwu drużyn
wzajemnie kasujemy, natomiast różnicę wykonujemy.
- faul
dyskwalifikujący - Orzeka obserwator za rażąco niesportowe zachowanie
np. zagranie którego ewidentnym celem jest spowodowanie kontuzji
przeciwnika lub rażąco niesportowe zachowanie np. spowodowanie
bójki czy naruszenie nietykalności cielesnej obserwatora.
Zawodnik ukarany dyskwalifikacją w trybie natychmiastowym musi opuścić
boisko, a przy jego nazwisku Obserwator wpisuje literkę "D". Każdy faul
dyskwalifikujący musi być niezwłocznie opisany Organizatorom (mail,
szybki kontakt). Pod sporządzonym opisem Obserwator może też zawrzeć
swój wniosek odnośnie zawieszenia gracza na dowolną liczbę
spotkań do wykluczenia z rozgrywek włącznie.
- Zgromadzenie
dwóch fauli specjalnych (2xT), (2xN) lub (T+N) w jednym meczu
powoduje konieczność opuszczenia boiska przez zawodnika, który
je otrzymał. W sytuacji gdy Obserwator uzna, iż przewinienia zawodnika
były mocno naganne może opisać je Organizatorom. Do sporządzonego opisu
może też dołączyć wniosek o ukaranie zawodnika dyskwalifikacją na
maksymalnie 2 (dwa) spotkania.
- W razie odmowy opuszczenia boiska przez zawodnika zdyskwalifikowanego, jego drużyna zostaje ukarana walkowerem.
- Po zakończeniu
spotkania kapitanowie obojga drużyn powinni złożyć podpisy na protokole
meczowym, a w przypadku chęci złożenia reklamacji zaznaczyć to w protokole.
-
W przypadku
zmiany warunków pogodowych lub pojawieniu się innych okoliczności
uniemożliwiających kontynuowanie gry obserwator wspólnie z kapitanami drużyn
może podając decyzję o przełożeniu spotkania.
-
Przerwane spotkanie może
być rozegrane od nowa, dokończone, lub uznane za zakończone z wynikiem z
chwili przerwania. Decyzja o
tym musi zapaść po przerwaniu spotkania przed opuszczeniem boiska przez
drużyny i obserwatora.
-
W przypadku
powtórzenia lub dokończenia spotkania składy drużyn mogą być dowolne
w ramach zgłoszonej do rozgrywek listy zawodników.
-
Ostateczna
decyzja odnośnie przerwania i ewentualnego sposobu dokończenia spotkania należy do
obserwatora, dla którego zdrowie zawodników powinno być najważniejszym
kryterium przy podejmowaniu decyzji.
- W razie
wystąpienia sytuacji nieujętych w tym regulaminie Obserwator powinien
je rozpatrzyć opierając się na oficjalnych przepisach gry w
koszykówkę oraz w oparciu o tzw. "ducha gry"
- W
uzasadnionych przypadkach kapitanowie wraz z obserwatorem mogą dokonać
potrzebnych zmian zasady rozgrywania meczy w taki sposób aby nie wpłynęło to
na ogólna idee rozgrywek.
6. Zasady rozgrywania meczy
play-off
-
Mecze tej
rundy będą rozgrywane systemem play-off do dwóch zwycięstw.
-
Na meczach
obecnych będzie dwóch obserwatorów.
7. Obowiązki i prawa
obserwatora
-
Wypełnienie
protokołu meczowego
-
Czuwanie nad
przebiegiem spotkania
-
Liczenie
wyniku spotkania oraz podawanie go po każdych zdobytych punktach.
-
Interwencja w
przypadku sytuacji konfliktowych - rozstrzyganie sporów.
-
Interwencja w sytuacjach niesportowego zachowania zawodników, poprzez nałożenie odpowiednich przewinień specjalnych.
-
Zgłoszenie
wyniku spotkania organizatorom w możliwie szybkim terminie (w przypadku
braku możliwości skorzystania z GG lub poczty elektronicznej należy przesłać
wynik SMS-em, wynik powinien obejmować wynik końcowy oraz wyniki po każdej
kwarcie).
-
Napisanie
krótkiej relacji z meczu i przesłanie jej organizatorom.
-
Zachowanie
oryginału protokołu i dostarczenie go w późniejszym terminie organizatorom.
|